České stroje na stříhání konopí slaví úspěch. „Chystáme se na legalizaci,“ říká šéf Sunflower-Trimmer

Petr Mertlík se svou firmou Sunflower-Trimmer vyrábí stroje na střihání konopí a zdá se, že se trefil do černého. Za tři a půl roku prodali 45 zařízení v ceně několika tisíc euro za kus a spolupracují s mnoha obchody a distributory po celé Evropě. A to navíc v době, kdy legalizace konopí je v některých státech včetně ČR stále pro mnoho lidí sprostým slovem. S postupným rozvolňováním však může společnost vyhlížet zlaté časy konopného byznysu.

Přístup k užívání konopí se v mnoha zemích světa rozvolňuje a zelená rostlina se dostává do popředí byznysového zájmu. I v České republice se možná schyluje k zásadním změnám. Jen před pár týdny dala vláda zelenou návrhu zákona o návykových látkách, která má zejména zpřístupnit možnost pěstování konopí pro léčebné účely více subjektům. Dosud je může v ČR vyrábět pouze jediný dodavatel.

„Chystáme se na legalizaci, která tady probíhá, nebo alespoň pokusy o ní. Od příštího roku se má legalizovat lékařské konopí a mají se povolit normy CBD a trošku se rozvolnit i THC,” prozradil mladý strojař Petr Mertlík, zakladatel firmy Sunflower-Trimmer. (Kanabioid CBD je druhou nejvíce zastoupenou látkou v konopí a na rozdíl od známějšího THC nemá intoxikační účinky a nevytváří euforické stavy. Většina účinků na zdraví je však u obou látek totožná, pozn. red.)

Ta se zabývá výrobou zařízení ke zpracování rostlin konopí. Zejména jsou to střihače, trimmery, které rostlinu zbaví listí, takže zbyde jen její okvětí. „Pěstitelé konopí mají dvě možnosti: buď je stříhají nůžkami, nebo si kupují takovéto stroje,” vysvětlil pro StartupJobs Newsroom.

V současnosti se firma podle jeho slov snaží podchytit celý proces zpracování rostliny od momentu, kdy ji pěstitel usekne. Nabízejí například „bucker”, jenž strhává palice z větve. Následuje zmíněné odlistění na automatickém trimmeru, ale v plánu už jsou i třídiče, v nichž se budou rozlišovat a třídit jednotlivé šišky. „Snažíme se pomoci s celým procesem, říká jednatel firmy.

Vlajkovou lodí ovšem zůstává zmíněný automatický střihač, který se prodává v různých velikostech od malého Baby Trimmeru za 650 euro po XL Trimmer za 8000 euro. V plánu je pak také vývoj ještě většího automatického trimmeru, který má stát až sto tisíc euro. „Ale přidaná hodnota je tam velká, protože jde o nový produkt, který není schopen jen tak někdo vyrobit v potřebné kvalitě,” poznamenává Mertlík.

Cesta do Ameriky

Dohromady už se prý prodalo 45 automatických střihačů z dílny Sunflower-Trimmer. Typickým zákazníkem jsou především evropští pěstitelé CBD konopí, zejména z Itálie či Švýcarska. „Jsou to profesionální pěstitelé, kteří pěstují konopí a potom prodávají buď farmaceutickým firmám, nebo přímo koncovým zákazníkům,” dodává Mertlík. Část klientely tvoří i čeští producenti CBD konopí. Právě jednomu nedávno dodávali plně automatickou linku.

Utržené peníze vkládají zpátky do vývoje: „Není to tak, že prodáte jeden stroj, vyděláte na tom řekněme tři tisíce euro a ty si vezmete a můžete s tím někam jet. My ty peníze dáváme zpátky do vývoje, a naopak ještě sháníme dalšího případného investora, který by do toho s námi šel.”

Klientů, s nimiž firma spolupracuje přímo, jsou zatím v ČR a Evropě řádově jednotky a jedná se o koncové pěstitele CBD, případně, pokud to daná země umožňuje, tak i THC. „A pak máme distribuční síť, v níž máme kolem deseti distributorů po Evropě a kolem sta obchodů, kam přímo dodáváme,” vypočítává Petr Mertlík.

Pandemie koronaviru a s ní spojené rušení veletrhů udělala firemní propagaci čáru přes rozpočet, a tak se nyní mimo jiné zaměřují na vymýšlení nové marketingové strategie. A to i s ohledem na případné legislativní změny, které možná příští rok povedou v tuzemsku k navýšení produkce konopí.

Vedle toho si pětičlenný tým kolem Petra Mertlíka vytkl za cíl pro nejbližší období dokončení základní produktové řady. „Minimálně rok ještě chceme hodně investovat do vývoje a podobně, pak bychom třeba teoreticky přemýšleli nad tím, že bychom šli do Ameriky, ale tam už chceme jít jako zavedená společnost, určitě tam nechceme jen poslat pár přístrojů a zkoušet. Chceme se na to po všech stránkách připravit a jít tam třeba i s novým partnerem,” uzavírá Mertlík.

Zdroj: startupjobs.cz

DISKUZE K ČLÁNKU

Vložte prosím komentář!
Vyplňte prosím své jméno