Influenceři lákají ke kouření i děti: Univerzitní průzkum pobouřil tabákové firmy

Reklamní praktiky tabákových společností nejsou fér, tvrdí průzkum Karlovy univerzity. Firmy Phillip Morris a British American Tobacco spolupracují při propagaci nahřívaného tabáku s celebritami a influencery, které sleduje převážně mladé publikum i děti. Obě zmiňované společnosti se proti závěrům z výzkumu ohradily. Jejich reklama je prý cílená pouze na osoby starší 18 let a obsah na sociálních sítích vlivných Čechů prý neovlivňují.

Podle výzkumníků z Karlovy univerzity marketéři využívají mezer v zákoně.Oddělují propagaci samotného elektronického zařízení a tabákových náplní výrobků Iqos a Glo.

„Česká republika slouží jako testovací trh pro ostatní země na Západ i Východ. Firmy zkouší, kde jsou hranice etiky a legislativy, co spotřebitelé a zákonodárci budou ještě tolerovat a co již ne,“ vysvětlila Denisa Hejlová, vedoucí projektu a katedry marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd (FSV) Univerzity Karlovy.

„Naše analýzy prokázaly, že se komunikace tabákových společností pohybuje na hraně nebo za hranou zákona a pravidel. Reklama zasahuje děti i nekuřáky a není zřetelně označená jako reklama,“ dodává Hejlová.

Celebrity zvou na akce spojené s kouřením

Česká pobočka společnosti Philip Morris potvrdila, že s některými známými osobnostmi dlouhodobě spolupracuje při příležitosti společenských akcí, které jsou určeny výhradně dospělým kuřákům. A konají se v místech prodeje tabákových výrobků.

„Do prostor, kde tyto akce probíhají, nemají přístup osoby mladší 18 let. Sdělení a obsah na sociálních sítích osobností neovlivňujeme. Pokud se případně rozhodnou zveřejnit příspěvek z akce, na kterou byli pozváni naší společností, žádáme je, aby to ve svém příspěvku transparentně uvedli,“ reagovala na dotazy Blesk Zpráv tisková mluvčí Philip Morris Klára Jirovcová Pospíšilová.

Celebrity se fotí s tabákovými produkty
Celebrity se fotí s tabákovými produkty | Instagram influencerů, prezentace UK

Rozpoznat v příspěvcích celebrit a influencerů, zda se jedná o reklamu nebo osobní doporučení člověka, který nedostal žádnou finanční nebo hmotnou odměnu, není pro spotřebitele snadné. „Můžeme tak usuzovat nepřímo z obsahu příspěvku a používaných hashtagů, kdy se vlivní Češi ke značce sami přihlásí,“ popisuje Denisa Hejlová.

„Influencery k propagaci nevyužíváme“

Se závěry výzkumu FSV nesouhlasí ani společnost British American Tobacco. „Žádné influencery ani celebrity k propagaci našeho elektronického zařízení Glo nevyužíváme. V naší firmě jsme přesvědčeni, že mládež by neměla kouřit. Veškerá naše spotřebitelská či reklamní sdělení jsou cílena a orientována pouze na dospělé kuřáky,“ uvedl pro Blesk Zprávy za tabákovou společnost, která vyrábí Glo, Tomáš Tesař.

Průzkum prokázal, že Iqos prezentovaly na sociální síti instagram až tři desítky českých influencerů. Ti tuto značku označili ve 163 příspěvcích. Některým dokonce nebylo ještě 25 let, což je etická hranice pro zobrazování mladých lidí v tabákové reklamě.

Mladí jsou náchylnější k závislostem

Děti a mladí lidé jsou fyziologicky mnohonásobně více ohrožení vznikem závislostí na tabáku. Lidský mozek plně dozrává až ve věku 21 až 25 let. Zejména část mozku zodpovědná za regulaci chování, tzv. frontální laloky, dozrávají až jako zcela poslední. V tomto období je tak mozek až sedmkrát náchylnější k rozvoji závislosti,“ vysvětlil adiktolog Adam Kulhánek z Kliniky adiktologie 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice.

Oba produkty se snaží vypadat jako důležitý osobní předmět. Obvykle zaujímá místo mobilního telefonu, ať už v ruce, nebo na stole
Oba produkty se snaží vypadat jako důležitý osobní předmět. Obvykle zaujímá místo mobilního telefonu, ať už v ruce, nebo na stole | Instagram influencerů, prezentace UK

Mezi ambasadory Iqos byli podle výzkumníků z Karlovy univerzity modelky, herci, zpěváci, moderátoři a influenceři, kteří mají i nad sto tisíc sledujících. Značku Glo ve svých příspěvcích uváděli spíše tzv. mikrooinfluenceři s méně než 20 tisíci followery.

Rektor Zima: Morálně i společensky nepřijatelné

Žádný z příspěvků na osobních profilech nebyl označený povinným označením „Placená spolupráce s“ pod názvem profilu. „Nelze tedy u žádného z příspěvků říci, že se prokazatelně jednalo o reklamu. Stejně tak nelze prokázat, že za prezentaci produktu přijali vlivní Češi finanční či nefinanční odměnu,“ uvedl Jakub Říman, tiskový mluvčí univerzity. Zároveň ale dodává, že reklama na tabákové produkty je na sociálních médiích zakázána, takže je pravděpodobné, že by síť příspěvek s placenou spoluprácí zablokoval.

„Snahu získat pomocí neférové reklamy nové spotřebitele tabákových výrobků mezi mladými lidmi považuji nejen za neetickou, ale i za morálně a společensky nepřijatelnou. Jako lékař a rodič jsem pro důslednější úpravu legislativy tak, abychom mohli podobným útokům účinně bránit,“ řekl rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima.

Podobné problémy se řeší i v zahraničí. „Největší tabáková firma Philip Morris oznámila, že přestane platit influencery. Tím zároveň přiznala, že je v minulosti platila, což dosud nikdo nepotvrdil,“ uvedla Denisa Hejlová a jako příklad uvádí případ ruské influencerky Aliny Tapiliny. Interní marketingové standardy firmy Philip Morris zakazují využívat modelky nebo celebrity, které jsou nebo vypadají mladší dvaceti pěti let – a Alině je teprve jednadvacet.

Zdroj: blesk.cz/

DISKUZE K ČLÁNKU

Vložte prosím komentář!
Vyplňte prosím své jméno